logo SISS

Società Italiana
della Scienza del Suolo

"In Soil We Trust"

Libri e Recensioni

[7 dicembre 2016]

Engineered Nanoparticles and the Environment:
Biophysicochemical Processes and Toxicity

Wiley
Edited by
Baoshan, Chad D. Vecitis, Nicola Senesi
ISBN 978-1-119-27582-4

LINK

 

 

 

 

Biophysico-Chemical Processes
Involving Natural Nonliving Organic
Matter in Environmental Systems

Wiley
Edited by
Nicola Senesi, Baoshan Xing, Pan Ming Huang
ISBN 978-0-470-41300-5

LINK

 

 

 

 

Biophysical Chemistry of Fractal Structures and Processes
in Environmental Systems

Wiley
Edited by
Nicola Senesi, Kevin J. Wilkinson
ISBN 978-0-470-01474-5

LINK

 

 

 

 

Interactions between Soil Particles and Microorganisms:
Impact on the Terrestrial Ecosystem

Wiley
Edited by
Pan Ming Huang, J.-M. Bollag, Nicola Senesi
ISBN 978-0-471-60790-8

LINK

 

 

 

 

Structure and Surface Reactions of Soil Particles

Wiley
Edited by
Pan Ming Huang, Nicola Senesi, Jacques Buffle
ISBN 978-0-471-95936-6

LINK

 

 

 

 

[3 agosto 2014]

PHEs, Environment and Human Health

Springer
Edited by Claudio Bini and Jaume Bech
ISBN 978-94-017-8965-3

Il prof. Claudio Bini ha recentemente pubblicato un volume dal titolo: "PHEs, Environment and Human Health" (Springer editore). I capitoli sono 11, ed includono fra l'altro suoli agrari, suoli forestali, suoli urbani, suoli di miniera.

 

 

 

Enzymes in Agricultural Sciences

OMICS Group eBooks
Edited by Liliana Gianfreda and Maria Rao

La prof.ssa Maria Rao ha pubblicato il libro "Enzymes in Agricultural Sciences”, pubblicato da OMICS Group eBooks e edito da Liliana Gianfreda e Maria Rao, che vede tra gli autori anche altri soci SISS. Il volume è consultabile al link: http://esciencecentral.org/ebooks/enzymes/.

 

 

 

[9 luglio 2014]

The Soils of Italy

Il nuovo testo appena pubblicato “THE SOILS OF ITALY”, Editori: Edoardo A.C. Costantini and Carmelo Dazzi, ha avuto un ottimo successo editoriale, nel solo 2013 sono stati effettuati 1345 downloads del libro dal sito della Elsevier.

Springer
Edited by Edoardo Costantini and Carmelo Dazzi
ISSN 2211-1255 ISSN 2211-1263 (electronic)
ISSN 2211-1255 ISSN 2211-1263 (electronic)
ISBN 978-94-007-5641-0
ISBN 978-94-007-5642-7 (eBook)
DOI 10.1007/978-94-007-5642-7
Series Editor Professor A.E. Hartemink

I Suoli d'Italia è parte di una serie internazionale volta a diffondere la conoscenza sui suoli di diversi paesi europei ed extra-europei. Il libro è stato compilato da scienziati del suolo esperti e da giovani provenienti da diverse università italiane e centri di ricerca, che danno dei suoli italiani allo stesso tempo una visione retrospettiva e prospettica. I Suoli d'Italia è il primo libro completo sulla pedologia italiana in settanta anni. Approfittando delle più avanzate informazioni, questo libro tratta i principali tipi di suolo in Italia, la loro diffusione, loro funzioni, uso ecologico, e le minacce a cui sono sottoposti durante secoli di gestione intensiva. Si occupa anche di scenari futuri dei rapporti tra la scienza del suolo e di altre discipline, quali lo sviluppo urbano, la medicina, economia, sociologia, e l'archeologia. La descrizione dei suoli è accompagnata da un set completo di dati, immagini e mappe, compresi i profili di riferimento. Sono trattati i fattori di formazione del suolo facendo uso di dati e elaborazioni inediti. Il libro include anche una storia della ricerca pedologica in Italia, che copre oltre un secolo di attività.

LINK
download Flyer

 

[21 gennaio 2014]

L'insostenibile consumo di suolo

Edicom Edizioni
a cura di Ciro Gardi, Nicola Dall’Olio e Stefano Salata

Il consumo di suolo è una delle più insidiose e irreversibili forme di degradazione che si verifica ogni qual volta un'area agricola, naturale o seminaturale viene antropizzata. Il suolo, in quanto risorsa naturale limitata e non rinnovabile, è essenziale per la sopravvivenza dell'uomo sul pianeta e per la conservazione della maggioranza degli ecosistemi terrestri. Così si descrive sul sito di Legambiente la pubblicazione presentata a Roma nell'ambito di un'iniziativa organizzata per la giornata mondiale del suolo.

L'inarrestabile crescita del cemento, la richiesta di una politica che fermi tale degrado puntando su riqualificazione e rigenerazione. Questi i temi di problema che è nazionale ma anche continentale: Ogni anno in Europa è stata costruita una città come Berlino. In Italia ad esempio, a fronte di una crescita demografica ed economica quasi nulla, le aree urbanizzate continuano a crescere al ritmo di diverse decine di ettari al giorno.

Nel testo sono analizzate le cause del fenomeno e le gravi conseguenze per la salute e la sicurezza, indicando una responsabilizzazione a livello locale come elemento essenziale per proporre una soluzione efficace.

 

[17 maggio 2013]

Covegno di presentazione
"Oltre la Zonazione"

a cura di Edoardo A.C.Costantini
Sala Verde di Palazzo Incontri
Via dei Pucci, 1—Firenze
Giovedi 23 maggio, ore 16.30

Il volume “oltre la zonazione” riassume i risultati di due progetti di ricerca finalizzati all’evoluzione metodologica della zonazione a livello aziendale, tramite lo studio dei fattori edafici funzionali alla viticoltura e alla tracciabilità del vino. Le prove realizzate a Brolio sono state ripetute per tre anni (2008-2010) e hanno impiegato metodi innovativi e strumenti di grande dettaglio per il monitoraggio pedologico e della risposta viticola ed enologica, utilizzando sempre il Sangiovese come varietà di riferimento. La correlazione tra performance viticola e deficit idrico del suolo ha confermato il ruolo determinante di quest’ultimo sull’approvvigionamento idrico della pianta e sulla sua risposta viticola ed enologica, superiore a quello della variabilità climatica. Il ruolo determinante del suolo sul Sangiovese consiglia una gestione diversificata del vigneto ed una raccolta dell’uva per aree omogenee al suo interno. Nonostante l’elevata variabilità dei suoli di ogni singolo vigneto, l’analisi degli isotopi dello stronzio è stata in grado di discriminare efficacemente il suolo di origine del vino, a prescindere dall’annata di produzione.

download FLYER

 

[1 maggio 2013]

Climate Change
A Blessing or a Curse for Agriculture?

Hassan R. El-Ramady, Abdel Aziz Belal, Samia M. El-Marsafawy

Dear Prof. Dr. Senesi and Prof. Colombo,

First of all, I hope you a successful and fruitful Conf. on July 2012.
It gives me great pleasure to send a great regards from Egyptian Soil Science Society (ESSS) to you and SISS.
We are going now to build a Memorandum of Understanding Between Soil Science Society of America (SSSA) and Egyptian Soil Science Society (ESSS) (like attached file and please accept a copy of climate change book!!)
So, we are looking forward to build a new one between SISS and ESSS!
Please have a look at the attached file and if the SISS likes that please let me know!
We will organize international conference from 5-8.11.2012 with cooperation with Australian Side.

With my great regards,
Hassan Ragab El-Ramady, Ph.D.

download Manoscritto

 

[30 aprile 2013]

Basi di pedologia

edagricole
Edited by Giacomo Certini e Fiorenzo Cesare Ugolini
ISBN 978-88-506-5286-0

Il suolo, punto d’incontro tra litosfera, atmosfera e idrosfera, e biosfera, è un ambiente estremamente complesso: è difficile da studiare e addirittura da definire, soprattutto se si vuole limitare al massimo il ricorso a termini tecnici ed espressioni la cui comprensione richieda una preparazione preventiva sulla materia. È quello che invece si è tentato di fare con questo libro che presenta le basi concettuali e metodologiche per riconoscere un suolo, saperlo studiare in campo, e riuscire a trarre il massimo di informazioni dalla sua morfologia; ciò allo scopo di ricostruire la genesi del suolo, di inquadrarlo rispetto agli altri suoli, vale a dire “classificarlo”, e di saperne riconoscere potenzialità e limitazioni ai fini produttivi ed ambientali. In breve, si è provato a scrivere un testo di pedologia – la disciplina che studia i suoli come sono in natura, per capirne la genesi, le relazioni con l’ambiente e la distribuzione geografica – il più possibile semplice e chiaro.

LINK

 

[12 febbraio 2012]

Carbon Sequestration in Agricultural Soils

Springer Verlag
Edited by Alessandro Piccolo
ISBN 978-3-642-23384-5

This compilation of techniques, methodologies and scientific data arises from a four-year Italian research project, which took place at university research stations in Turin, Piacenza, Naples and Potenza. Soil Organic Matter (SOM) represents an active and essential pool of the total organic carbon on the planet. Consequently, even small changes in this SOM carbon pool may have a significant impact on the concentration of atmospheric CO2. Recent new understanding of the chemical nature of SOM indicates that innovative and sustainable technologies may be applied to sequester carbon in agricultural soils. Overall results of the project have been applied to develop an innovative model for the prediction and description, both quantitatively and qualitatively, of carbon sequestration in agricultural soils. This book provides experts in different areas of soil science with a complete picture of the effects of new soil management methods and their potentials for practical application in farm management.

Informazioni

 

[26 gennaio 2012]

Biophysico-Chemical Processes of Anthropogenic Organic Compounds
in Environmental Systems

Wiley
Edited by Baoshan Xing, Nicola Senesi, P.M. Huang
ISBN 978-0-470-53963-7

This book's unique multidisciplinary approach provides comprehensive and integrated coverage of biophysico-chemical reactions and processes of AOCs in various environments, along with associated analytical techniques. It offers a chilling reminder of the destructive power that contaminants have when interacting with the Earth's precious natural resources, and outlines restorative strategies to-ward implementing solutions for protecting the health of vibrant —and critical— ecosystems.

LINK
download Flyer

 

[26 gennaio 2012]

Introduction to Spatial Data Processing

Annamaria Castrignanò

Spatial variability within fields has been demonstrated by soil testing results and crop yield differences. Crop responses vary greatly in uniformly managed fields because of soil and landscape differences. An understanding of variation within the landscape requires a means of mapping spatially variable parameters. Existing traditional techniques of spatial statistics do not account for the spatial correlation between observations and take little account of gradual change, either from one soil class to another or within any one class. Differently, geostatistics treats variables as continua in a joint attribute and geographic

 

[26 gennaio 2012]

Biophysico-Chemical Processes
Involving Natural Nonliving Organic Matter
in Environmental Systems

Wiley
Edited by Nicola Senesi, Baoshan Xing, P.M. Huang
ISBN 978-0-470-41300-5

Bringing together world-renowned researchers to explore natural nonliving organic matter (NOM) and its chemical, biological, and ecological importance, Biophysico-Chemical Processes Involving Natural Nonliving Organic Matter in Environmental Systems offers an integrated view of the dynamics and processes of NOM. This multidisciplinary approach allows for a comprehensive treatment encompassing all the formation processes, properties, reactions, environments, and analytical tech-niques associated with the latest research on NOM.

download Flyer

 

[26 aprile 2011]

Environmental Impact of Abandoned Mine Waste: A Review

NOVA Publishers
Claudio Bini (University of Venice, Venice, Italy)
ISBN 978-1-61324-837-9/ 2011 4th quarter

Since the dawn of civilization until the last decades of the past century, mining activity, especially that concerning base and precious metals, represented a resource for human population, owing to its importance in many fields of interest. By the second half of the last century, however, mining activity declined until final closure in the face of developing countries, owing to decreasing mineral resources and to metal price drop. In this book, the effects of former mine activities and the related environmental problems are discussed, with the ultimate goal of investigating the fate of potentially toxic elements in the environment and their impact on the conterminous land.

https://www.novapublishers.com/catalog/product_info.php?products_id=25291

 

[15 ottobre 2010]

Manual of Methods for Soil and Land Evaluation

Science Publisher, Enfield, USA
Edited by Edoardo A.C. Costantini, CRA-Centro di ricerca per l’agrobiologia e la pedologia, Florence, Italy
ISBN 978-1-57808-571-2/ November 2009/ 564 pages, hc/ US $ 119.95

The goal of the manual is to supply an operational tool for pedologists, agronomists, environmentalists, and all of the other specialists who carry out land evaluation for agriculture and forestry or, more generally, stakeholders and policy makers who make decisions at the local level based on the knowledge of the nature of soil. Discussion of the topics is not only technical and operational, but also in-depth and didactic; therefore, the text may also be used as a valid complement for students majoring in subjects that involve soil use, management and conservation. The literature offers a wide choice of possible soil and land evaluation methods, while knowledge of the relationships existing between the physical characteristics of lands, particularly those of soils, and the requirements of specific uses is limited.

 

[15 luglio 2010]

Guida pedologica ai suoli forestali del Matese molisano

Aracne Editrice
a cura di Claudio Colombo
Autori: V. Amato, P.P.C. Aucelli, L. Brancaccio, E. Brigiapaglia, M. Cesarano, U. Chiavetta, C. M. Colombo, V. Garfì, M. Marchetti, G. Palumbo, C. Rosskopf, V.M. Sellitto, F. Terribile, R. Tognetti.

download Flyer

 

 

 

[5 giugno 2010]

Biophysico-Chemical Processes in Environmental Systems Series

The first two volumes of the series include:
Biophysico-Chemical Processes of Heavy Metals and Metalloids in Soil Environments
Edited by Antonio Violante, University of Naples Federico II, Italy, Pan Ming Huang, Professor Emeritus of Soil Science, University of Saskatchewan, Saskatoon, Canada, and Geoffrey Michael Gadd, University of Dundee, Scotland.

download Flyer

 

 

 

 

Diventa Socio

Soci

Soci Onorari

Pagamento quote

 

Contatti

email Presidente
email Segretario
email Tesoriere
email Webmaster